Retningslinjer

Frivilligcenter Aarhus ønsker at skabe gode rammer for et velfungerende foreningsfællesskab. Derfor har vi følgende fælles retningslinjer, som skal skabe trivsel og få hverdagen i huset til at fungere på bedste vis – både for jer som medlemmer og for jeres brugere.

Da huset bliver brugt af rigtig mange mennesker, er det vigtigt at alle gør en indsats for, at huset er et rart sted at være. Man skal tage hensyn og respektere og rumme de mange forskellige mennesker som kommer i huset, hvoraf en del er særlige sårbare. Det er vigtigt, at alle bidrager til en god tone og godt fællesskab og rydder op efter sig selv, for at huset er et rart sted at være for alle.

Det er ikke tilladt at benytte lokalerne til privat eller kommerciel brug. Det er strengt forbudt at overnatte i huset. Al færdsel og ophold i huset er på eget ansvar og der er ingen forsikring, der dækker tilskadekomst eller tyveri.

Det er vigtigt, at afbooke lokaler som man alligevel ikke har brug for, fordi andre foreninger kan have behov for lokalet. Hvis en forening ikke er mødt ind på deres lokalebooking, må en anden forening overtage lokalet efter 15 minutter.  

Du må ikke ryge på Frivilligcenter Aarhus og hele bygningen på Sønder Allé 33, herunder på udendørs arealer der tilhører bygningen (matriklen). E-cigaretter er omfattet samme regulering som almindelige cigaretter.

Der er tidsindstillet lås på indgangsdørene.

Dørenes åbningstider er:

  • Mandag – fredag: kl. 8.00-20.00
  • Lørdag/søndag: Adgang med nøglebrik
  • Ferieuger (sommer, jul, påske): Adgang med nøglebrik

Nøglekort kan fås ved henvendelse til administrationen og der skal betales 50 kroner i depositum pr. styk. Som udgangspunkt kan hver forening få 3 nøglekort.

Man må ikke holde dørene åben med kile eller lignende. Hvis aktiviteten foregår når dørene er låst, kan man sætte seddel ved dørene med telefonnummer på, så I kan lukke jeres deltagere ind.

Alle skal rydde op efter sig selv, tørre borde af og stille møblerne pænt, så lokalet er klar til den næste forening. Husk at fjerne skrald fra lokalet i forbindelse med oprydning. Container findes ved porten.

Foreningernes køkken findes på stueetagen. Det kan bruges af alle, og det er vigtigt at I samarbejder i køkkenet. Det forventes, at hver forening rydder op efter sig selv og vasker op – også hvis dette betyder at man skal vaske op i hånden når opvaskemaskinen kører.

Har man en aktivitet eller arrangement, der handler om f.eks. fælles madlavning, kan man booke et køkken/caféområde i kælderen, hvor man har køkkenet for sig selv.

Der er førstehjælpskasser, brandslukkere, brandtæpper og øjenskyl følgende steder:

  • Foreningskøkkenet på stueetagen
  • Caféområdet i kælderen
  • Tekøkkenet på 1. sal.

Der findes en hjertestarter på stueetagen ved siden af lokale 6.

Da Frivilligcenter Aarhus ligger centralt i Aarhus og er i nærheden af både letbanen, banegården og rutebilstationen, opfordrer vi alle til at tage offentlig transport eller gå/cykle, når man skal til aktiviteter hos Frivilligcenter Aarhus. Der er god plads til cykler i cykelstativet langs hegnet foran huset.

Der er begrænset mulighed for parkering, da vi deler parkeringspladser med de andre organisationer, der bor på adressen. Der er i alt kun 5 gæsteparkerings pladser. Gæsteparkering om dagen er for deltagelse i møder/aktiviteter af begrænset varighed. Man må ikke parkere hele dagen. Om aftenen kan der være bedre mulighed for at få en parkeringsplads, som må bruges i de timer aktiviteten foregår.

Parkering i gården foregår ved, at man parkerer ved en plads, der er skiltet med ”Ejerforeningen Sønder Allé 33” og at man viser parkeringstilladelse i bilen. Man kan hente en parkeringstilladelse ved Frivilligcentrets administration på 1. sal. Husk at anføre dato og tidspunkt.

Man må ikke parkere på pladser, som er skiltet med ”Codent” eller ”Reserveret”. Dette kan resultere i en bøde på 795 kr.

Der er projektor og lærred i lokale 9 og i konferencesalen. Frivilligcentrets administration har forskellige typer stik/adaptor til projektoren, som man gerne må låne, hvis man kommer forbi inden for vores åbningstid.

Der er TV og DVD-afspiller i depotet over for foreningskontor F, som kan tages med rundt i huset.

Der er gratis wifi i huset gennem Smart Aarhus. Find vejledningerne i huset.

Kopimaskinen kan benyttes efter aftale. Som forening får man en kode til kopimaskinen ved henvendelse til administrationen. Kopier koster 50 øre per side i sort/hvid og 1,50 kr. per side i farve, og der afregnes én gang årligt.

Frivilligcenter Aarhus fordeler indgående post til foreninger med postadresse hos os. Husk at kigge i kopirummet på 1. sal efter jeres post.

Vigtige informationer fra Frivilligcenter Aarhus til medlemmer sendes via mail til foreningens kontaktperson. Man må ikke framelde disse mails.

Når I er i huset må I gerne opsætte skilte med information om jeres arrangement med brug af hæftemasse. Husk at tage skiltene ned samme dag, inden huset forlades.

Alle foreninger må gerne indlevere foldere eller andre informationsmaterialer til administrationen, så det kan blive stillet frem. I må også gerne selv ophænge opslag på opslagstavlerne i huset.

Har I spørgsmål, er I altid velkomne til at kontakte Frivilligcenter Aarhus på post@frivilligcenteraarhus.dk, telefon 60 24 52 66 eller komme forbi i åbningstiden tirsdag, onsdag og torsdag kl. 10-15

Ønsker du at benytte dig af vores faciliteter kan du booke lokaler herunder.